14 Temmuz 2014 Pazartesi

Oto Koltuğu Sorunsalı : Geriye dönük oto koltuğu




(Hayır şimdiden emekli amcaya bağlayıp beyaz çorap sandalet takılmıyor, malesef ayakkabılar ayağını vurduğu için böyle oldu, lütfen koltuğa odaklanın:)


Bebekler büyüdükçe her döneme özgü birtakım araştırmalar yapmak gerekiyor, malum ben de tecrübesiz bir anne olarak hemen bilgi kaynaklarıma sarılıyorum. Geçen yıl, yine bir konuda araştırma yaparken Hayat Özsöyler 'in bloguna rastladım. Blogdaki yayınları incelerken oto koltuğu hakkındaki yazısını okudum ama o sıralar yeni bir oto koltuğu için daha zamanımız olduğundan sadece okuyup geçtim.
Ve gün geldi, başladım gugıllamaya.
Konu 6. aydan sonra oto koltuğu seçimi.
Eğer aynı dönemeçteysen takıl bu sayfada sayın okuyucu.
Bebek koltuklarını ilk 6 ay arabalara geriye dönük şekilde bağlıyoruz, o zamana kadar her şey ok! Ama ülkemizde 6. ay sonunda koltuklar düz bağlanmaya başlıyor. Buraya kadar var olan bir bebek koltuğundan bahsediyorum, bir de hiç koltuk kullanmayıp bebeklerini kucaklarında -hatta ön koltukta otururken-karpuz gibi taşımayı tercih eden ve bu riskli davranışta nasıl bulunduklarını hiçbir zaman anlayamayacağım insanlar var, orası ayrı.
Siz bebeğinizin/çocuğunuzun seyahat güvenliğini önemseyen biriyseniz ve oto koltuğu seçimi ile başbaşa kaldıysanız okuduğum bu güzel derlemeyi sizin de okumanızı isterim.
Daha sonra şu bilgilere baktığımızda;
Trafik Güvenliği Daire Başkanlığı'nın verilerine göre  trafik kazalarının %38'i yandan, %40'ı ise önden çarpma şeklinde yaşanıyor.
"Saatte 50 km/saat hızla giden bir araçta yolculuk eden 15kg ağırlığındaki bir çocuk, önden çarpmalı bir kaza durumunda 416kg'a (yavru bir filin ağırlığına) denk bir kuvvet oluşturur."
"Önden çarpma şeklindeki kazalarda öne dönük oturan bir çocuk geriye dönük oturan bir çocuğa göre yaklaşık 5 kat daha fazla yüke maruz kalır."
"Yenidoğan bir çocuğun baş büyüklüğü vücudunun %25’i kadardır ve bu nedenle bir önden çarpma anında öne dönük oturan bir çocuğun başı büyük bir kuvvetle öne doğru savrulur.
Yaklaşık 4 yaş civarında baş büyüklüğünün gövdeye oranı yetişkin bir bireyinkine denkleşir ve boyun kasları daha büyük yüklere karşı koyabilecek kadar güçlenir."***
ve bunu izlediğimizde,
“6. aydan sonra da koltukların ters bağlanması daha güvenlidir” e çıkıyoruz. 
En azından ben oraya çıktım.
Araştırırken bazı Avrupa ülkelerinde bunun -değişen yaş aralıkları var- zorunlu olduğunu öğrendim.
Bu konuyu araştırıp ebeveynleri bilinçlendirmek için ayrı blog açan kimselere ve bir başlık altında dayanışan insanlara rastladım.
Geriye dönük koltuk meselesini ilk öğrendiğim dönemlerde başka bir alışveriş için gittiğimiz e-bebek mağazasında geriye dönük koltuk modellerini sordum, görevli kişi  6. aydan sonra ters bağlanan koltuk olmadığını, böyle koltukların 0-6 ay için üretildiğini söyledi. Bu durumdan sektörde çalışanların bile haberi yoktu ki ben zaten o güne kadar hiç ters koltuğa oturan bir çocuk görmemiştim.
Ters koltuk yani geriye dönük koltuk meselesi çoğu kişiye de ters bir konu. Çocuğun ters gitmekten hoşlanmayacağını, ağlayacağını, midesinin bulanacağını söylüyorlar. Bu konuda önyargı sahibi iseniz buna bir göz atın diyorum. Ben ters koltuğu savunan diğer ebeveynler gibi bebeğe düz gitmenin nasıl bir şey olduğunu öğretmediğiniz ve arabada onun yerinin bu şekilde olduğu kuralını koyduğunuz sürece bir sıkıntı yaşanmayacağını düşünüyorum, nitekim bizde öyle de oldu. Bu koltuklar bir boy büyük olduğundan ana kucağı gibi daha oyuk değiller ve yüksekte olukları için bebek camdan dışarıyı izleyebiliyor. Oğlumun güvenliği her şeyden önemli, olacak kazanın önüne geçemeyiz, kimse bu konuda senet imzalamıyor ama önlem almak diye de bir şey var. Hani kaderci yaklaşıyorsanız, tevekkül diyorum:)
Yine de içiniz rahat etmezse, aklınızda hala "ya çocuk ters gitmezse?" ve" ya bana dünyayı dar ederse?", "o verdiğim paralar ne olacak?" "bu kez düz koltuk mu alacağım?" gibi düşünceler varsa aldığım oto koltuğunu incelemenizi buradan da blogcu annenin yazısını okumanızı öneririm. 360 derece dönebilen bu koltuk hem öne hem arkaya bakacak şekilde kullanılabildiği gibi bebeği yerleştirirken koltuğu kapıya çevirmek gibi bir güzellik de sağlıyor.

E ben araba kullanırken bebeğimi nasıl göreceğim derseniz buraya ışınlanıp aydınlanabilirsiniz.

Tüm bunları okudunuz, izlediniz, belki mantıklı bulmadınız belki de sırf geriye dönük diye pahalı olusu bütçenize fazla geldi, vazgeçtiniz. Yine de bunları koltuk arayışında olan ebeveynlerle paylaşın isterim.
Güvenli yolculuklar....


(*** bilgileri Hayat Özsöyler'in blogundan alıntıladım.)
Not: Yazı karakteri ve düzenini sağlayamadım, blogger sanırım bana şaka yapıyor!

1 yorum: