14 Haziran 2012 Perşembe

Evde Kefir Mayalama

Kefir, sütle mayalanan, kıvamlı ve tadı hafif ekşimiş yoğurdu andıran bir içecek. Son yıllarda marketlerde hazırları satılıyor ancak kefirden tam anlamı ile fayda görmek istiyorsak bence evde hazırlanması daha doğru. Yaklaşık 10 yıl kadar önce halam tanıştırmıştı bizi kefirle, o mesleğine aşık bir öğretmen olarak yoğun okul temposunda kefir sayesinde ayakta kaldığını söylerdi. Hala her gün yapar ve tüketir. Bizde de babam yapmaya başlamıştı, liseye giderken her sabah okula gitmeden 1 kase içerdim.
Vücut direncimin zayıflaması, elimdeki egzama ve çıkardığım uçuk sayısındaki artış yüzünden bağışıklık sistemimi desteklemek adına  3 aydır düzenli olarak her gün evde kefir mayalıyorum ve tüketiyorum.
Neden kefir içmeliyim ve kefirin faydaları nedir diyorsanız ayrıntıları okuyabilirsiniz. Kefirle ilgili gruplar bile kurulmuş internette. Ben de şu sıralar çevreme kefir hakkında sunumlar yapmayı ve içme alışkanlığı edindirmeyi kendime görev edindiğimden bir yazı da bunun hakkında yayınlayayım belki birilerine faydam olur diye düşündüm. (Hazır blogger buluşmasında Leman Kültür'ün yazar yakıştırmasını üzerime almışken yazdığım çizdiğim bir işe yarasın)
Kefir mayası küçük karnabaharımsı şekildedir, canlı olan bu baktericeğizlere ne kadar iyi bakarsak onlar da bize o kadar güzel kefir içeceği hazırlarlar. Mayayı aktardan temin edebilirsiniz. Bir süre sonra mayanız çoğalacaktır, bu doğru şekilde mayaladığınız anlamına gelir, artan mayanızı cam bir kavanoza koyup üstünü kapatacak kadar su ekleyip buzdolabında saklayabilirsiniz.


Kefir yoğurda benzer şekilde mayalanır, tercihe göre 24 ya da 48 saat  bekletilebilir. Yukarıdaki fotoğraftaki kefir 24 saatte mayalandı, süreniz uzadıkça daha yoğun kıvamlı ve ekşi olacaktır. Kefirin mayalandığını kesilmiş yoğurda benzeyen görünümünden anlayabilirsiniz.Kefir mayalamak için günlük pastörize süt tercih ediyorum çünkü kutu sütlerle mayalanmıyor, önce sütü bir taşım kaynatıyoum  sonra da parmağımı değdirdiğimde hafif ılıklık alana kadar soğutuyorum.

Şöyle başlayabiliriz; yukardaki olmuş kefirimizdir. Yenisini mayalamak için kefirimizi süzüyoruz, mayalarını ayırıyoruz. Buradaki önemli nokta kefirimize ve mayamıza çelik-emaye-bakır-demir gibi maddeler içeren kaplar ve kaşıklar değdirmemek. Yani süzgümüz plastik olmalı, kullanacağımız kaşık da tahta, cam ya da porselen olabilir. Süzdükten sonra üstte kalan mayayı içme suyu ile yıkayıp temizliyoruz(çeşme suyu kullanmıyoruz).  Süzülen kefirimiz içime hazırdır, yalnız suyu ayrışmışsa içmeden karıştırın, aman ekşi diye süzüp içeyim demeyin faydasının büyüğü orada.




Kefiri süzüp mayamızı suyla yıkadıktan sonra bu şekilde yakından bir bakış atabiliriz, keyifleri iyi mi diye sorabiliriz, yukarıda bahsetmiştim onlara ne kadar iyi bakarsak o kadar iyi mahsul verirler.


Mayamızı cam kavanoza koyuyoruz, çünkü biliyoruz ki en sağlıklısı ve kefir dostu olanı cam kaplardır. Bu noktada da mümkünse cam kapaklı kavanozların tercih edilmesi ve kavanozun yarısından fazlasının doldurulmaması önerilmektedir. Kaynatıp ılıttığımız sütümüzü mayanın üzerine döküyoruz. Bazı kaynaklar dolaptan çıkan soğuk sütle ya da oda sıcaklığındaki sütle yapıyor, denedim hafif ılık sütle daha iyi oldu. 1/2 lt. süt için 1 yemek kaşığı dolusu kadar maya yeterli gelecektir. Mayalama işlermini tekrarladıkça maya miktarını göz kararı ayarlamaya başlayacaksınız.

 

Sütümüzü de ekledikten sonra kavanozun etrafını bir bezle sarıyoruz ancak bu bezin yoğurt mayalarken sardığımız kadar kalın olmasına gerek yok. Ben kurulama bezlerimden birini kullanıyorum. Yine bazı kaynaklarda okuduğuma göre beze sarmadan da yapıyorlamış, öyle yapmayı da denedim ancak sarılınca daha iyi oldu.


Bu şekilde sardıktan sonra karanlık ve oda sıcaklığında bir yere koyuyoruz, ben mutfak dolaplarımdan birine koyuyorum. Gece koyup ertesi gece süzüp içiyorum.

Mayalama işlemi bu kadar kolay. Dikkat edilecek hususların başında kullandığımız kaplar geliyor. Cam ve plastik olmasına dikkat ediyorum, içerken de kaşık kullanmamak için süzdüğüm kaseden içiyorum. Tadı başta farklı gelebilir ancak sanıldığı kadar ekşi ve keskin değil, ayrıca bu bir şifa içeceğiyse acı olsa bile içilir bence. Kahveyi bilmiyorum ama çay tüketiminden en az 45 dk sonra içerseniz çaydaki etken maddelerin/ kefirin faydalarını nötrlemesini engellemiş olursunuz.

Kefiri evde hazırlamak hem ekonomik hem de güvenilirdir. Hazır kefirleri buzdolabında saklayıp içebildiğiniz ancak kendi yaptığınızı oda sıcaklığında içtiğinizden özellikle soğuk içecek tüketemeyenler ve çocuklar için idealdir. Çocukların, yaşlıların, kemoterapi görenlerin içmesi özellikle tavsiye ediliyor. Hamile bir arkadaşım sütten tiksindiği için doktoru günde içebildiği kadar kefir içmesini önermişti.

Hergün yapmak istemediğinizde mayanızı aynı şekilde süzerek cam kavanozda üzerini kapatacak kadar su ile buzdolabında saklayabilirsiniz, mayanın bozulmadan dolapta bekleyebileceği kesin bir süre verilmese de bence en fazla 6 ay kadar dursa birşey olmaz, hayır öyle bir biyoloji bilgim de yok tamamen kendi uydurduğum bir son kullanma tarihi.

Eğer benim gibi laktoz toleransınız düşükse- hatta yoksa- yani süt içtikten sonra karnınız davul gibi şişiyor ve bıldırdamaya başlıyorsa yine o bazı kaynaklar diyor ki kefir bu sıkıntıları yapmazmış. Ben bu kaynaklara da katılmıyorum çünkü benim karnım yine kocaman oluyor.

Herkese kefirli günler dilerim.
Sağlıcakla kalınız.

Edit(19/07/2014): Kefirle ilgili bu yazımdan sonra benimle irtibata geçen bir okuyucu tarafından öğrendiğim, kefir kadar faydalı bir içecek var: Kombu Çayı. Kombu Mantarı ile mayalanması sebebi ile bu adı alıyor. Çay çok şifalı ancak mantarı bulmak biraz zor ve maliyetli. Yine bu yazım sonrası benimle iletişime geçen bir okuyucuma bu çaydan bahsetmiştim, kendisi mantarı temin etmiş ve mayalamaya başlamış. İsteyen olursa yardımcı olabileceğini belirtti. Kendisine İsik_54@hotmail.com adresinden ulaşabilirsiniz.

57 yorum:

  1. Evet bu kefir in faydası çok biliyorum. Ama o görüntüyü ben almayayım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önemli olan iç güzelliği diyeyim o zaman, görüntüye takılma:)

      Sil
  2. OOo aştın artık kendini sen kefir bile mayalar oldun maşallah valla:)Gerçekten çok sağlıklı ama o tadı yok mu :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa bana aştın diyene bak, lütfen kendinize haksızlık etmeyiniz cadıcım:)
      Sağlıklı olunca tadına katlanmalı hem o kadar kötü bir tadı yok, sen evde yapılanı iç fikrin değişir.

      Sil
  3. Ben kefirin bu kadar faydalı olduğunu uzun zaman önce bir arkadaşın blogunda okumuş ve çok şaşırmıştım, bilmiyodum. İçiyorum tabi ama hazır alıyorum malesef. Çokta kolay değilmiş Kitanam :( evde yoğurt yapmak istiyorum, onu bile beceremem diyorum, hele kefiri yapmak zahmetli geldi bana.

    Ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslıcım gerçekten çok faydalı bir içecek, dediklerine göre Kafkasya'da su yerine bile kefir içerlermiş eskiden:)
      Evde yapması çok kolay sütü ısıttın mı gerisi gelir. Yoğurt yaptığın günler yapsan bile hiç yoktan iyidir. Herşeyin üstesinden gelen marifetli insan kefirle yoğurt mu yapamayacak!

      Sil
    2. ilk yapımda acaba diyorsun sonra 2 dakikalık iş.

      Sil
  4. Ben de kefire karşı faydalarını bildiğim halde mesafeliyim. Neden bilmem:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Semicim ben ki seni sağlıklı annelerin başkanı olarak ilan etmişim olmadı bu:)

      Sil
    2. Aman ben böyle bir ünvanı almayayım, o kadar organik anne değilim:))

      Sil
  5. ÇOK SAĞLIKLI CANIM.
    ELLERİNE SAĞLIK..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle çok sağlıklı:)
      Teşekkür ederim.

      Sil
  6. kefir çok içerim ayran gibi süt gibi diker içerim.
    :)
    evde yapılabildiğini bilmiyordum.
    deneyebilirim.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, fazlasının zararı olmaz:)Evde yapmayı dene, daha memnun kalacaksın.

      Sil
  7. Bende kefir mayalıyorum her akşam içiyoruz eşimle. Aynı şehirdeyiz kefirime birşey olursa senden isterim:) Bende beklerim

    www.bakbuharika.blogspot.com

    Facebooktan takip etmek için

    http://www.facebook.com/pages/BaK-Bu-HaRiKa-DeKoRaSyOn/447201555298044

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben eşime içiremiyorum malesef o ne süt içer ne kefir.Aynı şehirdeysek bir dahaki blogger buluşmalarına bekleriz seni de, kefir paylaşımına da her zaman açığım:)

      Sil
  8. kitanacım yarın olay gazetesi çekirge ekinde blog buluşmamız çıkıyor. unutma emi...
    bir de diğer bloglara duyurur musun?

    YanıtlaSil
  9. Ok, haberi aldım, bir kaç kişiye ulaştırabildim inşallah alabilmişlerdir.

    YanıtlaSil
  10. merhaba,ben evde yoğurt mayalıyorum ama kefiri denememiştim.egzamam var demişsiniz.kefirin faydası oldu mu?bende de var.tedavi için her şeyi denedim ama faydası olmadı.kefirin size faydası olu mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kefirin direk bir faydası oldu mu bilmiyorum.Egzama için yeni bir doktorla tedaviye başladım, ama sandığımdan farklı bir teşhisi oldu.Bir sonraki gidişimde tahlillerle immun sistemim için desteğe gerek olup olmadığına bakılacak, doktoruma kefiri de danışacağım. Kefirin faydalarını okursanız ona da iyi geldiği yazıyor, faydalı bir içecek olduğu için içmek zarar getirmez diye düşünüyorum.Size de şifa diliyorum.

      Sil
    2. merhaba, egzama sorununuz için, cildiye bölümünden test istemenizi tavsiye ediyorum. ben de yıllarca sorun yaşadım. benim egzamanının sebebi olarak izolebant vb. çıktı. şimdi bu tür maddelerden uzak duruyorum. çok faydası oldu.

      Sil
  11. yoğurdu, sütü severim, ekşi ayrana bayılırım. ama kefir ı ıhhh.
    tadını bile bilmiyorum, sebebini sorarsan onu da bilmiyorum:))
    yaygın olarak ilk çıktığı yıllarda birsürü broşürünü, etiketini yaptım.
    her türlü faydasını okumuş olmama rağmen hiç cazip gelmedi nedense...
    önemli olan senin veya kulananların fayda görmesi kitana'cım. afiyet şeker olsun
    sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tşekkür ederim Asortikcim, hep bu şehir efsaneleri yüzünden tadı kötü sanıyorsunuz aslında güzel:)
      Bir gün tatman dileğiyle:)

      Sil
  12. uzuuun bi tatildesin herhaldeee.
    :)

    YanıtlaSil
  13. annemin bana zorla içirdiği şey bu!

    Her yerdeler. :)

    YanıtlaSil
  14. ben maya bulamam mayasini kendim yapabilirmiyim almanyada yasiyorum ve aktar yok hazir satiliyo onlardan mayalanirmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mayayı kendiniz yapamazsınız -ya da ben bilmiyorum- hazır satılanların da mayaları süzülmüştür onlardan da mayalayamazsınız. Aktar olmasa da satılan bir yer bulabilirsiniz umarım. Sağlıklı günler dilerim.

      Sil
    2. Sevgili Kitanacım yazılarını okudum canım... Ben de Bursa'da yaşıyorum ve kefir almak istiyorum ve araştırırken sizin yazılarınıza rastladım... Sizinle nasıl irtibat kurabilirim (daha çabuk )... Facebook hesabınız varmı ? Görüşmek umuduyla ...SEVGİLER. Nurten ÖNAY

      Sil
  15. Ben kefir mayalamada henüz yeniyim. Yoğurt gibi olunca tadı acımsı bir hal alıyor ve içemiyorum bu nedenle fazla mayalanmadan süt kıvamındayken süzüyorum. Acımsı olmasının nedeni nedir sizce. ve benim kefir mayam sizinki gibi topçuk değil kurtçuk gibi. Aldığımda öyleydi ve halen öyle.

    YanıtlaSil
  16. yorumum geldi mi bilmiyorum bu nedenle tekrar yazacağım. 24 saat bekletince yoğurt kıvamını alıyor ve içilemicek derecede acımsı bir tadı oluyor. bu nedenle süt kıvamındayken süzüp iiçiyorum sizce neden böyle? Kefir mayam sizin ki gibi topçuk değil kurtçuk şeklince

    YanıtlaSil
  17. Ben kefir mayalamada henüz yeniyim. Yoğurt gibi olunca tadı acımsı bir hal alıyor ve içemiyorum bu nedenle fazla mayalanmadan süt kıvamındayken süzüyorum. Acımsı olmasının nedeni nedir sizce. ve benim kefir mayam sizinki gibi topçuk değil kurtçuk gibi. Aldığımda öyleydi ve halen öyle.

    YanıtlaSil
  18. Merhaba
    Mayanız neden öyle bilmiyorum benim gördüğüm tüm mayalar gorseldekiler gibiydi. Normalde 24 saat bekletildiginde eksimsi bir tadı olur sizin maya ike ilgili bir sorun olabilir belki. Başka bir yerden tekrar temin edip den

    YanıtlaSil
  19. Iyi günler bende kefirin faydasını yeni öğrendim hemen aktardan aldım iki tane küçük küçük kefir mayası cıktı kavanozdan. Mayaladım ysklasik 40saat durdu kefirin tadını bilmedgim için olmuş mu anlamadm oda sicakliginda beklediği için süt bozulmamıştır değil mi yada bu olan kefir mi.. :(

    YanıtlaSil
  20. Merhabalar bende bursada yaşıyorum ve kefir mayalamak istiyorum eğer fazla kefir taneleriniz var ise bana da verebilr misiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bir süre mayalamaya ara vermiştim ve devam ettiğimde kefirim olmamaya başladı. Mayanın ölmüş olabileceğini düşünerek satın aldım, Heykel'deki Belediye binası arkasındaki meydandan, Duranerler adlı aktardan. O meydanda sorduğunuzda göstereceklerdir. Siz de oradan temin edebilirsiniz.

      Sil
  21. Merhaba ben de Bursa da yaşıyorum ve annem için kefir mayası almak istiyorum. Hala elinizde bulunuyor mu ya da nerede bulabilirim bilginiz var mı ? Cevaplarınızı bekliyorum, Lütfen....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Eskisi gibi olmayınca mayaların ölmüş olabileceğini düşünerek attım, Heykel'de Belediye binası arkasında Çiçek Izgara'nın olduğu bir meydanda, Duranerler adlı aktardan aldım geçen hafta. Garanti Bankası yanında dışı ahşap dekorlu bir dükkan, oradan alabilirsiniz.

      Sil
  22. Merhaba ben de Bursa 'da yaşıyorum ve annem için kefir mayası almak istiyorum.Hala elinizde bulunuyor mu ya da nerede bulabilirim? Cevaplarınızı bekliyorum ....

    YanıtlaSil
  23. bende ev yapımı var isteyene gönderilir. tuncerr@yahoo.com

    YanıtlaSil
  24. Merhabalar,
    Kitana ben lokman hekimlerden mayayı edindim 15 tlye küçük bir şişedeydi tarifine göre yaptım fakat 15 saat sonra açtığımda sütte hiçbir değişiklik yoktu mayada yukarı çıkmıştı sorun nedir acaba yardımcı olurmusunuz ?

    YanıtlaSil
  25. İlk olasılık mayanız az gelmiş olabilir, ikinci olasılık mayalanmak için biraz daha zamana ihtiyacı olabilir. Mayalarken önce maya taneciklerini koyup sonra üzerine süt ilave edin (bu sıralama da fark yaratabilir).
    Umarım yardımcı olmuşumdur.

    YanıtlaSil
  26. senn süzgeç metal ama ...

    YanıtlaSil
  27. merhaba
    kıtana rica etsek adresımızı versek karşı odemelı kefir mayası gönderıyor musun acaba??yani uzun zamandır arıyorum ama bulamadım güvenilir bir yerden ..cevap yazarsan sevınırım ..büşra

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kargo ile göndermeyi hiç denemedim, ne kadar sağlıklı olur bilemiyorum.

      Sil
  28. merhabalar

    kitana karşı odemelı olarak kefir mayası gönderımı yapıyor musunuz acaba ..?

    YanıtlaSil
  29. merhabalar yakın zaman içinde bende kefir mayalamaya başladım fakat 3yasındaki kızıma bir türlü içiremiyorum bal yada meyveli kefir mayalanabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mayalama kısmında içine süt dışında bir şey koymayın ama içime hazır hale geldikten sonra meyve ile tatlandırmanızda bir sakınca olmaz, Dr. Ender Saraç da meyve ile tüketilebileceğini söylemişti, bal ile ilgili bilgim yok ama sakıncalı olmaz sanırım:)

      Sil
  30. merhaba kitana ben her akşam kefir mayalıyordum bu akşam baktım 24 saatte mayalanmamış süt kıvamında duruyor ne yapmam gerekiyor şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mayalarınız azalmaya başlamış, ortam sızaklığı az gelmiş ya da süt miktarı fazla gelmiş olabilir. Bir gün daha bekletin, olmazsa süzün içebiliyorsanız öyle için ya da tekrar mayalayın, aynısı olursa (maya-süt-sıcaklık dengesine rağmen) mayanızı değiştirin.
      Bir de mayalarınız büyüdüyse parmaklarınızla narin şekilde dokunup ufak parçalara ayırın, ellerinizle dokunamıyorsanız eldivenle deneyebilirsiniz fakat bir araçla(kaşık,bıçak vs.) yaparsanız mayalar zarar görebilir. Ufaladığınız maya ile mayalamayı bir kez daha deneyin.

      Sil
  31. Bende kuru maya ile yaptım fakat acı oldu. galiba zararlı bakteri girdi içine ama nerede hata yaptım bilemiyorum. Bugün de yaş kefir maya ile deneyeceğim. Sizin tarifiniz çok hoş görünüyor

    YanıtlaSil
  32. Merhaba, kefiri süzdükten sonra yıkamadan mayalamaya koydum, bir sıkıntı olur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O şekilde hiç denemedim ama çok sorun olmaz heralde:) Yine de yıayıp kullanın sonrkilerde..

      Sil
  33. 2 aydır kefir mayalayıp içiyordum sorunsuz bi şekilde.1 haftalık tatile gittik.cam kavanozda suyun içinde kefiri buzdolabında beklettim.Tatil dönüşü her zamanki yaptığım gibi cam kavanoz içinde süte koydum,10 saat oldu,24 saat oldu hala süt su gibi,yoğurt kıvamı almamış şaşırdım,neden olmuş olabilir.?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sütten, beklediği ısıdan kaynaklı olabilir, bu kez biraz uzun bekletmeyi deneyin, havalar soğumaya başladı, mayalanma süresi uzamış olabilir.
      mayalamaya ara verdikten sonra bazen tadı kötü oluyor, o zaman bir kaç kez mayalayıp döküyorum ve sonra eski kıvamı yakalıyorum.

      Sil